こんにゃくおんがく

まいにちすきなようがくりりっくをやくすだけのぶろぐ

Rabbit Heart (Raise It Up) / Florence + The Machine 和訳

不思議の国のアリスを連想させる歌です。アリスをオマージュした作品は数あれど、フローレンスさんにかかるとこんな感じになるのね。冷酷でグロテスクです。

The looking glass, so shiny and new

その姿見は新しく、輝いている

How quickly the glamour fades

美貌はなんと早く色褪せていくのだろう

I start spinning, slipping out of time

私はくるくると回り、時間から逃れる

Was that the wrong pill to take?

飲んではいけない薬を飲んでしまったのかしら

 

You made a deal, and now it seems you have to offer up

あなたは取引をした、だから捧げものをしなくてはならない

But will it ever be enough?

でもそのツケを払うことはできるのかしら

It's not enough

それでは足りないわ

 

Here I am, a rabbit-hearted girl

私はここ、この心はうさぎのよう

Frozen in the headlights

ヘッドライトの前で凍り付く

It seems I've made the final sacrifice

私は最後の犠牲を払ったのね

 

We raise it up, this offering

私達は掲げる、この捧げものを

We raise it up

私達は掲げる

 

This is a gift, it comes with a price

これは代償を伴う贈り物

Who is the lamb and who is the knife?

羊は誰、そしてナイフは誰

Midas is king and he holds me so tight

王であるミダスは私をきつく抱き

And turns me to gold in the sunlight

陽の光の下で私を黄金に変える

 

I look around, but I can't find you

辺りを見渡しても、あなたはいない

If only I could see your face

あなたの顔を見られればそれでいいのに

I start rushing towards the skyline

私は地平線に向けて駆け出した

I wish that I could just be brave

そして勇気がほしいと願った

 

I must become a lion-hearted girl

手に入れなきゃ、ライオンの心を

Ready for a fight

いつでも戦えるように

Before I make the final sacrifice

最後の犠牲を払う前に

 

We raise it up, this offering

私達は掲げる、この捧げものを

We raise it up

私達は掲げる

 

This is a gift, it comes with a price

これは代償を伴う贈り物

Who is the lamb and who is the knife?

羊は誰、そしてナイフは誰

Midas is king and he holds me so tight

王であるミダスは私をきつく抱き

And turns me to gold in the sunlight

陽の光の下で私を黄金に変える

 

Raise it up

掲げて

And in the spring I shed my skin

春に私は殻を脱ぐ

And it blows away with the changing wind

風向きが変わったら飛んでいく

The waters turn from blue to red

水は青から赤へ変わり

As towards the sky I offer it

私は空に捧げる

 

This is a gift, it comes with a price

これは代償を伴う贈り物

Who is the lamb and who is the knife?

羊は誰、そしてナイフは誰

Midas is king and he holds me so tight

王であるミダスは私をきつく抱き

And turns me to gold in the sunlight

陽の光の下で私を黄金に変える

 

This is a gift

これは贈り物

 

メモ

looking glass

「鏡」「姿見」

 

slip out of

「抜け出す」

 

offer up

「提案する」「(祈り、生贄を)捧げる」

 

Midas

ギリシャ神話に登場する王様。触れたものを黄金に変える力がある。

 

if only~

「○○でさえあればいいのに」