こんにゃくおんがく

まいにちすきなようがくりりっくをやくすだけのぶろぐ

Next of Kin / Alvvays 歌詞和訳

この曲はカナダ、ノバスコシアの孤立した村で育ったモリーさんの生い立ちがインスピレーション源になっているとのことです。歌詞ではある男性が川で亡くなったことが匂わされているように見えるのですが、これは実際の出来事ではなく村を出たいと野心を燃やす自分とは対照的な誰かとの関係を表しているのかもしれません。

We walked along the rocks for nearly an hour

私たちは一時間近く岩沿いを歩いていた

I caught the way you looked at me in the sunlight

太陽に照らされながら私を見るあなたと目が合った

You took something before you went in the shower

シャワーを浴びる前にあなたが持って行ったのは

To help suppress the things that make you feel uptight

苛つく気持ちを抑えるものだった

 

If I'd known you couldn't swim

あなたが泳げないと知っていたら

We would never have gone in

絶対入らなかったのに

 

I left my love in the river

私は愛を川に残してきた

The only one who sees

それを見てくれる唯一の人も

I lost his hand in the current

流れの中で彼の手を離してしまった

It was the life I wanted and I'd hoped for

それが私が望み、期待した未来だった

And now I am left sifting through the leaves

でも今も私は落ち葉をかき分けている

 

The sun so hot, I saw his skin through his t-shirt

陽の光が暑くて、彼の肌がTシャツから透けて見えた

The grass so tall, we knew we wouldn't be found

芝が長く伸びていて、私たちは誰にも見つからないと思ってた

We climbed into the stream sure no one would be heard

誰にも聞かれないように小川に入ったけれど

And in no time at all, there wasn't a sound

辺りの音はすぐに消えた

 

If I'd known you couldn't swim

あなたが泳げないと知っていたら

We would never have gone in

絶対入らなかったのに

 

I left my love in the river

私は愛を川に残してきた

The only one who sees

それを見てくれる唯一の人も

I lost his hand in the current

流れの中で彼の手を離してしまった

It was the life I wanted and I'd hoped for

それが私が望み、期待した未来だった

And now I am left sifting through the leaves

でも今も私は落ち葉をかき分けている

 

No color to his skin

彼の肌は青ざめていた

Inform the next of kin

近しい人に知らせなきゃ

No color to his skin

彼の肌は青ざめていた

 

I left my love in the river

私は愛を川に残してきた

The only one I see

私が見ている唯一の人も

I lost his hand in the current

流れの中で彼の手を離してしまった

And now I am left blowing through the trees

今の私は木々の間を吹き抜けるまま

 

メモ

suppress

「抑える」「もみ消す」

 

uptight

「(怒りや恐怖で)ピリピリした」「堅苦しい

 

current

「流れ」「最新の」「流行の」

 

sift

「ふるいにかける」「選別する」「調査する」

 

in no time at all

「すぐさま」

 

next of kin

「近親者」