こんにゃくおんがく

まいにちすきなようがくりりっくをやくすだけのぶろぐ

Tux (Your Body Fills Me, Boo) / U.S. Girls 歌詞和訳

U.S. Girlsはアメリカ生まれ、カナダはトロントで活動中のメーガン・レミーによるソロプロジェクト。この曲のタイトル"Tux"はタキシードの略で、タキシードを擬人化したユニークな歌詞が面白い歌です。サウンドは80年代風ポップスを踏襲しているような雰囲気で、懐かしいというかちょいダサい(笑)そこがいいのですが。マタニティフォトをアルバムジャケットにしてるのもいいね。

Oh, I'm lonely suffocating in this plastic bag

ビニールカバーの中は息苦しくて寂しい

It's been so long since I felt my man

最後に私の人に触れてからしばらく経つわ

I wish he would put me on and wear me out

彼が私を着て、くたくたにしてくれればいいのに

'Cause I don't know how long I can hang around

いつまでそばにいられるかわからないから

 

I don't belong here with the rest of your off-the-rack clothes

あなたの他の出来合いの服とここにいたくないの

'Cause I'm custom, how dare you?

私はカスタムメイドなんだから、どういうつもりなのよ

 

'Cause I was born to be worn

私は着古されるために生まれたの

Custom fit to make you feel legit

ぴったり合わせた服なら本物に感じさせてくれる

I was expensive, excessive

私は度を越して高級だったのよ

Now you're too embarrassed to wear me 'round the house

今はもう家の近くで私を着るのは恥ずかしいみたいね

I'm black and I'm white

私は黒で、白

I go with silver, I go with gold

シルバーで、ゴールドで行こう

You can't keep me in this bag forever

私をずっと袋に入れておくことはできないわよ

I'm gonna bust on through to you

私はあなたに入っていくから

 

She was born to rep your body, baby

彼女は君の体を魅せるために生まれたんだ

 

I was never for you

私はあなたのためにいるんじゃない

I was always for someonе else

私はいつも誰かのためにいるの

I gotta bust on through to you, yeah

あなたに入っていくわ

She was born to rep your body, baby

彼女は君の体を魅せるために生まれたんだ

 

I was your passport to so many rooms

私はいろんな場所にあなたを連れていくパスポートだった

Your mask of pure exclusivity

根源的な独占欲を隠す仮面だった

Now you treat me like a long gone novelty

今は新しさとは程遠いもののように扱われてる

A costume, is that how you see me?

あなたは私をコスチュームだと思ってるの?

 

I was never for you

私はあなたのためにいるんじゃない

I was always for someonе else

私はいつも誰かのためにいるの

I gotta bust on through to you, yeah

あなたに入っていくわ

Got nothing to do

何もすることがない

Black tie is on the shelf

ブラックタイは棚の上

What's an empty tuxedo supposed to do?

空っぽのタキシードに何ができるって言うの

 

She was born to rep your body, baby

彼女は君の体を魅せるために生まれたんだ

 

I was never for you

私はあなたのためにいるんじゃない

I was always for someonе else

私はいつも誰かのためにいるの

I gotta bust on through to you, yeah

あなたに入っていくわ

She was born to rep your body, baby

彼女は君の体を魅せるために生まれたんだ

 

Don't say you got nowhere to go, man

行くところがないなんて言うなよ

Use it or lose it

使わないとだめになるぜ

 

I was never for you

私はあなたのためにいるんじゃない

I was always for someonе else

私はいつも誰かのためにいるの

I gotta bust on through to you, yeah

あなたに入っていくわ

She was born to rep your body, baby

彼女は君の体を魅せるために生まれたんだ

What's an empty tuxedo supposed to do?

空っぽのタキシードに何ができるって言うの

 

I know it may not feel quite right

変な感じがするだろうってことはわかってる

But put on your bowtie tonight

でも今夜はボウタイを着けて

Your body fills me, boo

あなたの体は私を満たしてくれる

I know it may not feel quite right

変な感じがするだろうってことはわかってる

But put on your bowtie tonight

でも今夜はボウタイを着けて

Don't know just what to do

どうすればいいのかわからない

 

メモ

off the rack clothes

「既製服」

 

how dare you?

「よくもまあ」

 

legit

スラングで「本物の」「間違いない」

 

excessive

「過度の」「やりすぎな」

 

bust on

スラングで「攻撃する」「殴る」

 

bust through 

「突然力強く現れる」「バッと入ってくる」

 

rep

represent「代表する」「背負う」の略。

 

exclusivity

「独占権」「排他性」「近寄りがたさ」

 

novelty

「新規性」「目新しいこと」

 

use it or lose it

「使わないとだめになる」