こんにゃくおんがく

まいにちすきなようがくりりっくをやくすだけのぶろぐ

The Adults Are Talking / The Strokes 和訳

音楽業界ではちょくちょくレコード会社とアーティストとの確執が取り沙汰されますが、ストロークスもその例に漏れずといったところなのかな。アーティストって自由なイメージだけど、上からの圧力に悩まされるのは会社員と同じなのね。

They've been sayin' you're sophisticated

皆、あなたは洗練されていると言った

They're complainin', overeducated

今は賢すぎると批判する

You are saying all the words I'm dreaming

あなたは僕が望む言葉をすべて言ってくれる

Say it after me

僕に続いてそう言ってみてくれないか

 

They will blame us, crucify and shame us

皆、僕らを辱め、犠牲にし、非難するだろう

We can't help it if we are a problem

本当に僕らに問題があるなら仕方がない

We are tryin' hard to get your attention

あなたの気を引こうと僕らは努力している

I'm climbin' up your wall

あなたの作った壁を登っているんだ

 

Don't go there 'cause you'll never return

そこに行ってはいけない、戻ってこられなくなる

I know you think of me when you think of her but then it don't make sense

あなたは僕に彼女を重ねているのだろう、そんなことしても意味はないのに

When you're trying hard to do the right thing, but without recompense

正しくあろうと努力しても、見返りなんて得られない

And then you did something wrong and you said it was great

それであなたは間違いを犯したとき最高だと口走ったんだろう

And now you don't know how you could ever complain

そして、今や反論する術がない

Because you're all confused 'cause you want me to

あなたが困惑しているのは僕を求めているからだ

But then you want me to do it same as you

なのに、あなたは僕が自分と同じであってほしいと思っている

 

You were waitin' for the elevator

あなたはエレベータが来るのを待っていた

You were sayin' all the words I'm dreaming

あなたは僕が望む言葉をすべて言ってくれた

No more askin' questions or excuses

もう尋ねることも、かしこまることもない

The information's here

すべて知っているから

Here and everywhere

知っていたから

 

Don't go there 'cause you'll never return

そこに行ってはいけない、戻ってこられなくなる

I know you think of me when you think of her but then it don't make sense

あなたは僕に彼女を重ねているのだろう、そんなことしても意味はないのに

When you're trying hard to do the right thing, but without recompense

正しくあろうと努力しても、見返りなんて得られない

And then you did something wrong and you said it was great

それであなたは間違いを犯したとき最高だと口走ったんだろう

And now you don't know how you could ever complain

そして、今や反論する術がない

Because you're all confused 'cause you want me to

あなたが困惑しているのは僕を求めているからだ

But then you want me to do it same as you

なのに、あなたは僕が自分と同じであってほしいと思っている

 

And but I don't want anything

でも僕はなにもいらない

I know it's not your fault

あなたのせいではない

I don't want anyone

僕は誰も必要ないんだ

As I do it's not for you

相変わらずそうさ、あなたのせいではなく

 

Stockholders

投資家たち

Same shit, a different life

どうにもならない状況だが

I'll get it right sometime

どうにかしてみせるよ

Oh, maybe not tonight

今夜は無理だけど

 

メモ

sophysticated

「洗練された」

 

overeducated

「必要以上に教養がある」「頭でっかちの」

 

crucify

「はりつけにする」「虐待する」

 

recompense

「弁償する」「(努力などに対する)謝礼」

 

excuse

「弁解する」「容赦する」

 

stockholder

「株主」

 

same shit, different day

「どうにもならない状況」「泥沼状態」という意味のスラング

 

kooky

スラングで「おかしな」「変な」