こんにゃくおんがく

まいにちすきなようがくりりっくをやくすだけのぶろぐ

Memories / Nick Ramirez 和訳

昔の思い出を懐かしむ様子が綴られたなんともノスタルジックな歌。ちなみに彼の言葉を借りると私は喜劇も悲劇も同じに感じるタイプです。私も思い出を大切にしなきゃなあ。

Isn't it strange?

変じゃないか?

Collecting moments like a pocket full of change

ポケットを小銭でいっぱいにするように一瞬一瞬を集めるなんて

Bits of memories that our minds like to arrange

少しのいい思い出を並べてみたりするなんて

And I don't know how we choose what to forget

何を忘れるか、その選び方を僕は知らない

 

A wolf in the pack

僕は群れの中の一頭の狼

I know those boys will always have my back

彼らはいつも僕を守ってくれるはずだ

Too many memories come streaming from the black

とてもたくさんの思い出が暗闇から流れてくる

And Lord knows that we'll never understand

そして、僕らには決してわからないことを神様は知っている

 

No, I don't want to go

行きたくない

And leave it all behind

全部置いていくなんて、したくないよ

 

My head is full of memories

僕の頭は思い出でいっぱい

I'm sure you feel the same of comedies and tragedies

君には喜劇も悲劇も同じなんだろう

And don't forget last names

出会った人達の苗字を忘れちゃいけないよ

I'd love to live it all again

全部の思い出をもう一度生きられたらいいのにな

But that I cannot do

そんなことできないけど

For these's many more left to be made

そこには作りかけのものがここよりもたくさんあるから

And many more for me and for you

僕にとっても、君にとっても

 

Sure some will fade

いくつかは消えていってしまうんだろう

Growing softer with each passing day

一日が終わるたびに膨らんでいく

Surely natural

確実に自然に

But I'm not afraid of growing up anymore

これ以上大きくならなくても、僕は怖くない

 

What is your name?

君の名前は?

What do they call you as a player in the game?

このゲームでは何てプレイヤー名で呼ばれているの

What do they call you?

みんなに何て呼ばれているの

A brother, a lover, a singer in a band

兄弟、恋人、バンドのシンガー

A friend, a foe, an ally, some who understands?

友達、敵、味方、それとも理解者の一人?

 

No, I don't want to go

行きたくない

And leave it all behind

全部置いていくなんて、したくないよ

 

My head is full of memories

僕の頭は思い出でいっぱい

I'm sure you feel the same of comedies and tragedies

君には喜劇も悲劇も同じなんだろう

And don't forget last names

出会った人達の苗字を忘れちゃいけないよ

I'd love to live it all again

全部の思い出をもう一度生きられたらいいのにな

But that I cannot do

そんなことできないけど

For these's many more left to be made

そこには作りかけのものがここよりもたくさんあるから

And many more for me and for you

僕にとっても、君にとっても

 

メモ

have one's back

「守る」toやtowardが後ろに加わると「背を向ける」という逆の意味に。

 

ally

「同盟」「味方」