こんにゃくおんがく

まいにちすきなようがくりりっくをやくすだけのぶろぐ

A Spoonful of Sugar / Operation Ivan 和訳

人生は厳しいが幸せな思い出さえあれば生きていけるさ、って言うのは酸いも甘いもなめつくして今は山小屋でひっそり暮らすおじいさんくらいだと思ってたよ。

Honey I don't know what is sweeter

ハニー、どちらの方が甘いのかな

A spoonful of sugar or the falling rain?

スプーン一杯の砂糖かそれとも雨か

Because my head's on fire like a burnt out engine

そう思うのは頭がオーバーヒートしたエンジンみたいに燃えているから

And there's no fireman who can tackle these flames

この炎に立ち向かう消防士はいない

 

I'm burning

僕は燃えている

But I'm learning

でも学びつつある

I'm dying

僕は死にかけている

No more crying

もう悲しむことはない

 

When the days dry like a famine season

不作の時期のように乾燥した日々が続き

When there's no shade from the burning sun

燃えるような太陽で影もできないとき

Just when I think there's no use trying

何もできないと思うときに限って

You appear and it's all undone

君は現れ、すべてが帳消しになる

 

I'm yearning

僕は切望している

I'm learning

僕は学びつつある

I'm dying

僕は死にかけている

But I am shining

でも輝いている

 

And all my friends are growing green

友達はみんな青々しく成長していく

Cos' they're so mean

彼らは意地悪だからね

It's okay because they're not like you and me

でも問題ない、彼らは僕らとは違う

And all my friends are growing green

友達はみんな青々しく成長していく

Cos' they're so mean

彼らは意地悪だからね

It's okay because your friends aren't what they seem

でも問題ない、君の友達は彼らとは違う

 

When it's so cold I can see my breath

息が見えるほどに寒くなって

When there's ice hanging from my roof

屋根に氷柱ができるとき

When I'm frozen in my place

僕は部屋で凍え、

Scared as a cat and I can't move

猫のように怖がって動けない

 

I'm shaken

僕は震えている

I'm awakened

目は覚めている

I'm trying

僕は動こうとしている

And I'm shining

そして輝いている

 

When I can't hear my own voice clealy

自分の声がはっきりと聞こえないとき

They don't pay attention to what I say

彼らは僕の言うことに耳を傾けない

In it for reasons unknown to me

それに理由があっても僕にはわからない

But I know you're gonna brighten my day

でも、君が僕の毎日を輝かせてくれることはわかる

 

I'm living

僕は生きている

I'm giving

僕は与えている

No more dying

もう死ぬことはない

Just more smiling

ただ微笑むのさ

 

And all my friends are growing green

友達はみんな青々しく成長していく

Cos' they're so mean

彼らは意地悪だからね

It's okay because they're not like you and me

でも問題ない、彼らは僕らとは違う

And all my friends are growing green

友達はみんな青々しく成長していく

Cos' they're so mean

彼らは意地悪だからね

It's okay because your friends aren't what they seem

でも問題ない、君の友達は彼らとは違う

 

When it gets dark and I'm feeling beated

暗雲が立ち込め、打ちのめされたように感じるとき

I know there's one thing that I can do

僕にできることはただ一つ

One thing alone can get me through it

これだけで僕は乗り超えられる

And that's a sweet dream and the image of you

君のいる甘い夢を見るだけで

 

メモ

famine

「飢餓」「大きな欠乏」