こんにゃくおんがく

まいにちすきなようがくりりっくをやくすだけのぶろぐ

Two Fingers / Jake Bugg 和訳

鬱鬱とした毎日から前を向き歩き出そうとする一場面が切り取られた歌。彼がどんな環境で育ち、何を思って生きてきたか垣間見え、なんだか感慨深い。

I drink to remember, I smoke to forget

思い返すために飲み、忘れるために吸う

Some things to be proud of, some stuff to regret

自慢できることはいくつかあるが、後悔していることもある

Run down some dark alleys in my own head

頭の中の暗い小道へ駆けていく

Something is changing

何かが変わろうとしているみたいだ

 

I go back to Clifton to see my old friends

昔の友達に会いにクリフトンへ帰ろう

The best people I could ever have met

今まで出会った中で最高の人達

Skin up a fat one, hide from the Feds

警察に隠れてマリファナを太く巻く

Something is changing

何かが変わろうとしているみたいだ

 

So I kiss goodbye to every little ounce of pain

そして僕は今までの小さな痛みに別れを告げ

Light a cigarette and wish the world away

煙草に火をつけ、遠い世界を夢に見る

I got out, I'm alive and I'm here to stay

行かなきゃ、僕は生きてここにいるのだから

So I hold two fingers up to yesterday

そして僕は昨日に向かって二本指を掲げ

Light a cigarette and smoke it all away

煙草に火をつけ、煙を吸っては吐きだす

I got out, I'm alive and I'm here to stay

行かなきゃ、僕は生きてここにいるのだから

 

He's down in the kitchen, drinking White Lightning

あいつはキッチンでホワイト・ライトニングを飲みながら

He's with my momma, they're yelling and fighting

母さんといて、二人は怒鳴り合って喧嘩している

And it's not the first time praying for silence

静寂を願ったのはこれが初めてじゃない

But something is changing

でも何かが変わろうとしている

 

So I kiss goodbye to every little ounce of pain

そして僕は今までの小さな痛みに別れを告げ

Light a cigarette and wish the world away

煙草に火をつけ、遠い世界を夢に見る

I got out, I'm alive and I'm here to stay

行かなきゃ、僕は生きてここにいるのだから

So I hold two fingers up to yesterday

そして僕は昨日に向かって二本指を掲げ

Light a cigarette and smoke it all away

煙草に火をつけ、煙を吸っては吐きだす

I got out, I'm alive and I'm here to stay

行かなきゃ、僕は生きてここにいるのだから

 

There's a story for every corner of this place

この街のすべての角には物語がある

Running so hard you got out but your knees got grazed

一生懸命走ると膝を擦り剥いてしまう

I'm an old dog but I learned some new tricks yeah

僕は老いぼれ犬だが新しい芸を覚えたんだ

 

So I kiss goodbye to every little ounce of pain

そして僕は今までの小さな痛みに別れを告げ

Light a cigarette and wish the world away

煙草に火をつけ、遠い世界を夢に見る

I got out, I'm alive and I'm here to stay

行かなきゃ、僕は生きてここにいるのだから

So I hold two fingers up to yesterday

そして僕は昨日に向かって二本指を掲げ

Light a cigarette and smoke it all away

煙草に火をつけ、煙を吸っては吐きだす

I got out, I'm alive and I'm here to stay

行かなきゃ、僕は生きてここにいるのだから

 

Hey, it's fine

うん、大丈夫さ

I left it behind

立ち直ったよ

 

メモ

Clifton

イギリス、ブリストル郊外の街。

 

skin up

スラングで「マリファナを巻く」

 

Feds

連邦捜査局

 

ounce of

「少しの」1オンスはおよそ28グラム。

 

two fingers up

人差し指と中指を立てて相手に手の甲を見せる。イギリスでは中指立てるのと同義。

 

White Lightning

イギリスにあるアルコール入りのサイダーの名前。アルコール度数は高いけどとても安価なのでティーンエイジャーが好んで飲んでいるそう。

 

graze

「擦り剥く」「(家畜が)草をはむ」「間食する」