こんにゃくおんがく

まいにちすきなようがくりりっくをやくすだけのぶろぐ

Fireworks / Mitski 歌詞和訳

悲しみも痛みも気づかないほど心が麻痺して泣き方すら忘れてしまいそうだけれど、夏の夜に上がる花火の音を聞くときっと泣いてしまうだろう。そんな退廃的で喪失感の漂う歌詞にミツキイズムを感じます。リリース当時20代半ばだったとは思えない、なんだろう、この溢れ出る未亡人感。

One morning, this sadness will fossilize

ある朝、この悲しみは廃れて

And I will forget how to cry

泣き方も忘れてしまうかもしれない

I'll keep going to work, and you won't see a change

私は仕事を続け、あなたは変化を拒むでしょう

Save, perhaps, a slight gray in my eye

おそらく、私に見えるわずかな白髪を除いては

 

I will go jogging routinely

私は定期的にジョギングに出掛けて

Calmly and rhythmically run

穏やかに、リズミカルに走っていく

And when I find that a knife's sticking out of my side

脇腹にナイフが突き刺さっているのに気づくと

I'll pull it out without questioning why

私は何とも思わずにそれを引き抜くの

 

And then, one warm summer night, I'll hear fireworks outside

そして、ある暖かな夏の夜、私は花火の音を聞いて

And I'll listen to the memories as they cry, cry, cry

彼らが涙を流すように思い出に耳を傾けるでしょう

 

I will be married to silence

私はいつか沈黙と結ばれる

The gentleman won't say a word

その紳士は一言も言葉を発さない

But you know, oh, you know in the quiet he holds

でも彼が纏う静寂の中には

Runs a river that will never find home

決して行き場を見つけることのない川が流れている

 

And then, one warm summer night, I'll hear fireworks outside

そして、ある暖かな夏の夜、私は花火の音を聞いて

And I'll listen to the memories as they cry, cry, cry

彼らが涙を流すように思い出に耳を傾けるでしょう

 

Oh, one warm summer night, I'll hear fireworks outside

ある暖かな夏の夜、私は花火の音を聞いて

And I'll listen to the memories as they cry, cry, cry

彼らが涙を流すように思い出に耳を傾けるでしょう

 

メモ

fossilize

「化石化する」「時代遅れにする」